Sunday, January 30, 2011

5 jenis kawan yang patut kita hindari..

assalamualaikum semua...


kawan... sahabat... bff.... semua nie adalah orang yang rapat dalam hidup kita...
betul tak??? tempat untuk meluahkan perasaan... masaalah...
tapi... adakah semua boleh dipercayai.???
ha meh tengok ciri2 kawan yang patut kita hindari...

1.Batu api

ha nie satu jenis kawan yang selalunya akan merobohkan satu perhubungan... kenapa nora kata macam tue..??? insan nie la yang akan menghasut kita... benda yang kecil boleh jadi besar.. benda yang besar bertambah besar... semua nie berlaku dalam masa kita tak sedar... contoh masa kita tengah marahkan seseorang... dia la orang first yang akan buat kita lagi marah... sokong segalanya... tapi hakikatnya dia tak tau apa2 pun...

2. Tidak menyimpan rahsia

hehhhe.... banyak kan dikalangan kita yang macam nie??? orang yang macam nie diibaratkan macam mami jarum... pantang dapat maklumat... habis satu kampung dia cerita... tapi nora tak kata mami jarum nie jahat ok... terserahlah pada diri kita nak menilai, ada juga yang baik... jangan kerana nila setitik rosak susu sebelanga... kan2??

3. Hipokrit

hurmmm... ramai yang macam nie... depan baik... kat belakang ya allah tuhan ja tau... macam2 cerita dia bawak tentang kita... kadang2 sesetengah tue pasal pak we pun sangkut gak... siap kata macam2 lagi... ish3... yang nie la banyak orang tak sedar... kita bercerita tapi kita tak sedar sebenarnya kita dah tergolong dalam golongan nie... bertaubatla...

4. Penghutang tegar

ha... apa tue?? maksud nora.. jenis nie adalah jenis yang suka sangat berhutang.. dah memang lumrah hidup dia... hutang, hutang dan hutang ja... banyak duit pun nak hutang lagi... ha jenis nie memang susah sangat nak bayar hutang.. mesti ramai yang sangkal kan??? tapi memang ada la jenis cam nie... sanggup hutang dari duit dia kurang,.. ish3..

5. Pentingkan diri sendiri

ha... nie satu lagi jenis... kawan yang macam nie memang banyak... nora tak sangkal, kadang2 kita perlu gak pentingan diri sendiri... tapi biar la berpada... janganla semua benda nak pentingkan diri sendiri.. kita hidup dalam masyarakat... kena la kongsi2... hurmmm..

okey done 5 ciri atau jenis kawan yang patut dihindari...
tapikan nora tak kata kita tak patut kawan dengan orang macam nie ok...
jangan salah faham... kalau nak jadi kawan yang baik kenala selalu tengur menengur...
kalau ada kawan yang macam nie... nasihatla dia...
nasihat baik2, kalau betul2 dia kawan kamu dia tak akan marah...
malah dia akan lebih sayang kat kamu...


8 comments:

Rozuan Ismail said...

yang hipokrit tu memang betul..nak tambah lagi satu,yang jenis suka tikam dari belakang..

nora amila ghazali said...

@Rozuan Ismail
tikam dari belakang?? a'aa lupa plak... banyak yang macam tue kan... ish3...

sherah said...

thanks god i already found my bff :) and i appreciate him and her

nora amila ghazali said...

@sherah
hoho... bagusla.... nora pun ada gak hik3...

mizz pelangi said...

susah sgt nk cari kawan yang betul2 baik n ikhlas dgn kita skg ni..huhu..
tapi alhmdulillah la..kwn2 kite xde lagi yg jenis perangai cm dlm list ni....hehe
nice entry! :)

nora amila ghazali said...

@mizz pelangi
heheh... bagusla... nora ada gak tapi tak semua dalam senarai.. btw tq..

Omu Rice said...

omu tak de kawan baik sebab....omu orang yang macam 5 perkara di atas.....sebab tu omu tak de kwn...satu lg nora patut tambah perangai psyco...suka ganggu orang even orang tu dah tak nak kawan ngan kita.....

nora amila ghazali said...

@Omu Rice
aik??? la omu nie.. sedih plak nora baca... ala kita boleh ubah perangai... la kenapa plak nak kacau??? hurmmm..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Teman Bloggers..

jom check page rank blog kita!!

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service