Friday, March 18, 2011

Short story: aku bersyukur menjadi tulung rusukmu

Hari nie sah aku sebangai isteri kepada seorang insan yang amat aku sanyangi.. dia adalah seorang insan yang hadir masa aku dalam kedukaan.. aku tak sangka kau untukku.. dulu aku hanya memandangmu dari jauh.. tapi kini kau milikku selamanya.. tapi… kebahagiaan aku hanya sementara.. malam pertama kita… kau jauh dariku.. aku tak mengerti.. layanmu tak seperti masa kita bercinta dulu…

“abang….” Sayu atiku memanggilnya..

Namun tak ada balasan darinya.. aku menjenguk insan disebelahku.. dah tidur rupanya.. ‘awalnya dia tidur’ bisik hati kecilku.. ‘penat kowt.. tak pela..’ aku melelapkan mataku.. tapi ati kecilku terasa sesuatu yang pelik.. dia tak seperti tue.. selalunya sebelum tidur dia akan menghubungiku.. ajak sembang.. terus aku terbayang masa bercinta dulu.. dengan sendirinya aku tertidur..

Keesokkan paginya aku bersiap untuk pulang ke kuala lumpur bersamanya.. ke tempat baru, rumah baru, suasana baru, dan melayari hidup dengan insan yang amat aku sanyangi.. dalam kereta kami tak banyak bicara.. aku biarkan dia memandu dengan tenang.. bayangkan jauh lagi perjalan kami.. dengan ditemani radio aku melayan perasaan sendiri sambil teringat kisah semalam… tanpa aku sedari aku terlelap lagi..

Tetiba aku terdengar sayu ja namaku dipanggil…

“sayang2.. bangun dah sampai nie… jom masuk…” dengan lembut bicaranya memanggilku..

"dah sampai ke bang.. lamanya ayang tidur.. hurmm.. jom la masuk.. mesti abang penatkan..” sapaku…

Kami jalan beriringan masuk.. aku memandang sekeliling.. baru pertama kali aku masuk kedalam rumah tue.. semuanya lengkap.. perabot.. barang - barang dalam tue.. memang lengkap.. hiasan dalaman pun sangat cantik.. aku kagum dengan dia.. seorang pereka dalaman yang berjaya.. aku naik keatas dan masuk ke bilik kami… ‘ya allah’ getus hati aku… gambarku dan dia memenuhi dinding bilik kami.. sangat cantik.. aku sangat menghargainya..

Selepas selesai menunaikan solat aku terus mengemaskan barang2 kami.. aku susun baju-bajuku dalam almari kayu yang ada dipenjuru bilik kami.. bilik kami sangat besar.. dengan hiasan yang cantik.. dinding biru… memang sangat menenangkan.. setelah selesai aku menunggu suamiku.. sampai terlelap aku.. paginya aku ternampak notis diatas meja solek dibiliku..

abang pergi kerja dulu ya sayang.. duduk rumah baik – baik tau.. nanti

tengah hari kita makan kat luar ya.. abang balik ambik.. siap tau!!

berbunga hatiku.. jam menunjukkan pukul 12… aku sudah bersiap.. menanti kepulangannya..

‘lambatnya abang nie… kata nak bawak makan tengah hari.. hurmmm sibuk kot.. tunggu la kejap..’ getus hatiku..

jam menunjukkan pukul 12.30.. kedengaran bunyi kereta masuk ke tempat letak kereta rumahku… tersenyum aku sendiri ’kan dah balik’ bicaraku sendiri… aku menjenguk melalui tingkap.. ‘ya itu memang keretanya..’ aku tersenyum dan terus keluar.. dia tersenyum dalam kereta smpai mengamit memanggil aku masuk kedalam kereta..

“lama tunggu abang.?? Sorryla sibuk sikit tadi” bicaranya

“tak la lama sangat.. kan baru 12.30 tengah hari… hurmm kita nak makan kat mana nie??” bicaraku sambil tersenyum..

“ala kedai selalula.. kan awak suka makan kat sana…” katanya padaku..

Aku tersenyum sendiri.. dia memang sangat memahami aku.. makanan kegemaranku memang dia hafal… tak perlu aku ucapkan.. memang dia yang akan order untukku kecualilah aku ingin menukar selera… aku akan beritahu awal – awal lagi dalam kereta…

Selepas habis makan dia terus menghantarku pulang.. sibuk katanya banyak kerja yang perlu diasiapkan.. aku faham tugasnya.. cutiku pun tinggal sehari saja lagi.. esok aku akan memulakan tugas lagi sebangai setiausaha. Malamnya dia balik lambat.. aku tidur sendiri lagi.. bangun paginya aku lihat dia masih tidur disebelahku… aku memandangnya.. tak sangka dia sudah menjadi suamiku… aku sangat bersyukur kau menjadi suamiku..

Seminggu berlalu… aku semakin pelik dengan kelakuan dia yang selalu menghabiskan masa dia satu bilik dirumah kami.. sampai ketengah malam dia disana, aku memang tak tau apa yang dia lakukan.. dia memang pernah melarang aku masuk kebilik tue.. banyak barang penting, takut hilang katanya.. aku terima saja.. tapi aku pelik.. setiap kali balik mesti dia masuk bilik tue.. pelik aku.. apa ada dalam bilik tue… hampir setiap malam dia menghabiskan masa dalam bilik tue.. sesekali ja dia menemani aku di ruang tamu… pernah sekali aku bertanya..

“abang.. boleh ayang tanya sikit??” bicaraku..

“ada apa??” bicaranya sambil memandangku selepas itu terus memandang tv dihadapan kami

“apa abang buat dalam bilik tue.. selalu ja abang masuk sana.. hurmm” lembut bicaraku..

Sambil tersenyum “tak der apala.. kerja pejabat saja.. bukan abang tak nak awak masuk sana tapi banyak sangat benda penting dalam tue.. nanti hilang kan payah.. abang tak nak jadi apa2.. bolehkan sayang??”

“boleh ..” sambil tersenyum.. tapi aku memang tak puas ati lagi.. pelik.. takkan sebab tue ja.. mesti ada sesuatu yang dia sembunyikan dariku.. hurmm.. aku pandangnya.. dia sedang kusyuk memandang tv.. biasala cerita kegemarannya.. aku tersenyum sendiri.. kusyuk sangat dia menonton..

Kini sudah sebulan aku bersamanya.. menjadi isterinya.. terasa sangat indah hidup bersamanya.. tapi satu saja yang aku terkilan.. bilik tue.. hurmmm.. ada apa dalam bilik tue… arinie hari lahirku.. tapi dia macam tak ingat apa – apa pun.. senyap jer.. pagi tadi pun macam biasa ja.. bangun dan siap.. makan sarapan dan terus pergi kerja.. walaupun sabtu… kerjanya memang tak menentu.. aku memang dah sangat faham.. waktu bercinta dulu pun macam tue..

aku melangkah menaiki anak tangga.. memang aku bertekad nak masuk bilik tue.. nak tengok sangat – sangat apa dalam bilik tue.. tapi dalam hatiku tetap ada rasa takut.. macam mana kalau masa masuk suamiku pulang.. apa katanya..??? apa reaksinya…??? hurmm.. langkahku terhenti di depan pintu bilik tue… kaku sebentar.. tapi tanganku memang betul – betul memangang tombol pintu bilik tue.. dengan lafaz bismillalhirahmalnirahim.. aku pulas tombol tue.. aku tolak daun pintu bilik tue.. cantik bilik tue.. getus hatiku.. terpandang aku dekat satu meja.. kemas tersusun barangnya.. dia memang sangat pengemas.. tak pernah bajunya dibuang merata..

Diletakkan didalam bakul yang telah ku sediakan.. aku tersenyum sendiri… tapi tetiba aku terpandang satu buku diatas meja tue.. aku terus berjalan kearah buku tue.. tertera namaku.. hatiku berdebar… apa nie…??? Hatiku tertanya.. aku bukak buku tue.. muka pertama… biodataku.. namaku, makanan kegemaranku… semuanya tercatit disitu.. tarikh lahirku pun… aku sangat terharu.. dia memang sangat… huhhh tak dapatku beri satu perkataan yang specific.. aku memang terharu dengan apa yang tertulis disitu…

Aku buka helaian seterusnya.. gambarku… hahhaha masa kecil.. mana dia dapat.. hurmm.. lawak je tengok.. dengan baju putih.. tapi mataku ditutup dengan kapas… emak ku kata saja tangkap gambar tue kenangan masa tua… aku mengidap demam kuning dulu.. aku bukak lagi.. gambarku lagi.. aku bukak lagi.. semua gambar tue disusun mengikut peredaran masa… sampai aku bertemu dengannya.. gambarnya disebalahku.. menitis air mataku. Terharu dengan apa yang aku lihat… sampaikan ke muka akhir gambarku dengannya masa hari perkahwinan kami.. aku terus menangis.. sangat terharu..

“abang… patutla tak bagi ayang masuk sini… ini rupanya yang abang selalu buat… ayang sayangkan abang… ayang memang sangat terharu” kataku lembut.. sendiri.. dalam esakkan… air mataku menitis lagi…

Aku bukak helaian terakhir.. kata – katanya buat aku…. Mengucapkan selamat hari lahir untukku.. aku memang terharu… tetiba….

“abang dah jangka ayang akan masuk juga bilik nie.. sebab tue abang letak buku tue kat situ… buku tue hadiah dari abang untuk isteri abang yang tersayang… SELAMAT HARI LAHIR SAYANG” katanya sambil menuju ke arahku.. lalu mengucup dahiku.. bahangia terasa..

“terima kasih bang.. memang hadiah yang sangat berharga” balasku lembut dalam tangisan yang masih bersisa…

Aku bersyukur bertemu jodoh denganmu.. menjadi isterimu… kau amat istimewa.. aku sangat bahagia.. hanya tuhan saja yang tahu apa perasaanku hari ini…

“aku bersyukur dilahirkan dari tulang rusukmu…” bicaraku lembut ditelinganya..

Dia tersenyum.. hatiku sangat gembira.. hari lahir yang sangat berharga.. dan akan menjadi memori buatku selama lamanya… ‘terima kasih abang untuk segala.. aku berjanji akan menjadi isteri yang terbaik buatmu..’


-------------------------------------------------------------------------------------------------

any comment????

-------------------------------------------------------------------------------------------------

9 comments:

fRaMe+LenSeS said...

soooooooooooooooooooooooooooo sweeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeetttttttttt.......
hahahahhaaha.. along suka. along suka.. ;))

nora amila ghazali said...

along nadh: tq... hehhehehehe nora pun suka gak...

angah said...

terbek la nora..heheh

nora amila ghazali said...

angah: hehhehe tq.. =)

yad'z said...

ahaha... sweet gilee.. sanagt sweet.. adeh.. tak abes senyum lagi nieh.. ahahaaha

FarAh AmiRa said...

wah....so sweet..!!!..hehehe..romantik glers..:)

nora amila ghazali said...

yad'z: hehehhe dah2 la senyum tue.. hihihi... nie nak buat nora senyum juga nie..

miko.: hoho.... nak cari laki macam tue boleh tak??? nak2...

Muslimah Optimis said...

nora sayang.. hehehe.. kalaulah ada insan sebaik itu di alam reality ni nak jugak buat suami..hehehe...

teguran k.a buat nora buleh.. hehehe... maap la noh.. jalan cerita yang sangat baik bileh dikembangkan lagi.. akak xnak komen pasal jalan cerita cuma nak komen pasal wording ja.. hehehe....
sebab akak salah seorang editor so, kalo nak menulis pastikan huruf besar dan huruf kecil berada tepat pada tempatnya. then kalo menulis jangan ada banyak ... memandai dengan satu dot saja. sebab tiga dot menandakan ada sambungan ayat. tu untuk penulisan la, kalo setakat nak mesej2 nak chatting nak guna dotted lebih xpa la.. heheh..

good job dear.. teruskan menulis ya sayang...

heheh..

nora amila ghazali said...

tq atas teguran tue kak aimaa... hehhehe akan nora improve ya... pasal titik2 tue... hahhah dah terbiasa.. tak per lepas nie tak dah.. heheheh

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Teman Bloggers..

jom check page rank blog kita!!

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service