Monday, April 11, 2011

Short Story: Aku, Dia dan Library (bab 1)

Namaku haliza. Aku sekarang nie duk tunggu keputusan masuk ke universiti. Alhamdullillah keputusan aku baik la jugak kan. Aku nie bukan macam pompuan lain. Lemah lembut segala kan. Aku nie kasar sikit. Sikit ker?? Hahah tak la sikit sangat.so kat sekolah memang aku rapatla ngan budak laki. Dah aku kasar takkan aku nak kawan ngan budak pompuan yang lemah lembut segala tue kan?? Tapi satu ja aku nie. Aku takla plak jenis keluar ramai – ramai lepak ngan geng laki tue. Depa tak bagi kata depa. “ang pompuan kena jaga tatasusila. Kami tak kisah ang kawan ngan kami tapi kami tak mau ang rosak cam budak2 pompuan yang berpeleseran tue.” Huhhhh tabik la aku dapat kawan cam depa nie. Memang sayang gila kat kawan – kawan aku tue. Bukan senang nak cari kawan yang boleh jaga kawan.

So arinie penentunya, aku pun pi la check kat kotak surat tue. Memang banyakla surat yang sampai kan. Dengan bil letrik abah aku lagi. Tak per2 aku pun usha arrr dalam banyak – banyak surat. Tetiba mata aku terpaku kat satu surat tue. Ada lambang university teknologi mara (UiTM). “hhooho ada surat untuk aku nie. Tapi takut plak nak baca” lepas tue aku bawak semua surat tue masuk rumah. Surat aku, aku pegang terus aku masuk bilik. Takut wehhh mau surat aku tue dia kata permohonan ditolak mau nagis aku.. errr sekuat – kuat aku pown mesti ati macam pompuan gak kan.

Pastu aku bukan perlahan – lahan, koyak sikit. Pastu aku bukak surat tue. Baca satu2.. pastu… “waaaaaaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!!! Aku dapat masuk UiTM wehhh!!!! Gilarla!!!!” pastu aku terus gi dapur nak cari mak aku. “mak!!! Mak!!!” aku terjerit – jerit dari tangga. “awat nie?? Ish buruk bebenor engkau nie. Terjerit – jerit. Mau pengsan jiran sebelah tue.. engko nie..” leter mak aku. ‘peduli apa aku.. hahhah’ bisik dalam atiku. “mak baca nie!! Mesti mak pun akan jadi cam akak.” Sambil menghulurkan surat UiTM tue. Pastu aku tengok muka mak aku berubah. Dari marah – marah terus tersenyum, “engko dapat masuk UiTM???? Syukur alhamdullilah” sambil datang memelukku.

Memang waktu tue tak dapat nak bayang arr perasaan aku ngan mak aku kan. Tak sangka wehh. Aku nie dah la macam nie. Hihi memang tak sangka la. Pastu aku gitau kat abah aku pasal surat tue. Dia pun gembira ngan keputusan tue. Aku nie memang dah sangat – sangat seronok arrr. Tak terkata wehhh.

Sebulan lepas tue aku dah der kat UiTM nie. Sebangai pelajar baru aku memang kena ikut minggu orientasi la. Memang penatla ikut program nie. Dah la jauh aku nak kena jalan dengan kak OC duk bising suruh jalan cepat – cepat. Memang hangat ati la aku nie, tapi disebabkan semangat berkobar – kobar dapat masuk universiti aku ikut ja arahan depa tue. Dengan kena pakai tudung segala, dah la aku nie tak biasa pakai tudung. Panas weeeeeehhhhhhhh.

Tapi aku redha ja. Aku dapat satu bilik ngan sowang pompuan nie. Huhhhhhh memang lembut weeehhh.. lawa gak la dari aku nie macam selekeh ja. Jadi sepanjang minggu orientasi nie aku kawan ngan dia ja la. Dia la yang ajar aku pakai tudung, pakai baju kurung. Almaklumlah aku nie nak pakai semua tue memang tak la. Zaman sekolah ja la. Tapi tue pon dah lama tinggal. Ha la lepas exam aku duk umah ja. Kerja memang tak la hahhaha. Penyengan betul aku nie.

Jadi memang banyak aku belajar dari si faridah nie. Aku panggil dia idah ja. Singkat sikit, dia ambik jurusan kosmetik. Eh3 bukan geometik. Haha silap plak muahahaha. Aku nie plak budak akaun. Macam mana aku leh terlekat ngan akaun nie pown tak tau. Sabar ja la. Aku nie memang minat math tapi tue la hurmm..

Jadi arinie ari terakhir minggu orientasi, semua pakat sedih la bila ada sowing kak OC nie. Kami panggil dia OC nana. Dia minta maaf wakil dari kawan – kawan dia yang lain. Memang pakat melelih air mata arrr depa – depa nie. Aku macam biasa arr ati batu. Aku tengok ja depa duk nangis. Aku diam ja. Tapi terasa gak la selama nie kak OC nie jugak yang duk tolong kami macam – macam. Isi borang nu borang nie. Kalau suh aku pi buat sendiri mau jenuh aku. Mau tau la, satu – satu pejabat bukan dekat. Nie semua depa sedia siap – siap. Masuk dewan kami isi ja.

Jadi arinie ari first aku masuk kelas. Aku memang tak kenal sapa – sapa lagi. Masuk memang tercangak sowang – sowang la dalam tue. Pastu mai sowang budak pompuan nie menyapa aku. “hai boleh duduk sini??” selamba ja dia Tanya aku. “boleh – boleh saya duduk sowang ja” gilarla lembut gila aku cakap. Haha tak pernah wehh aku kan kawan ngan budak laki ja. Jadi memang kasar la percakapan aku selama nie. Minah nie nama dia suzana. Aku panggil su.

Hari tue aku masih pakai tudung. Tapi biasa la selebeh ja. Ahhaha mana aku reti pakai tudung tapi lantakla. Aku memang tak kisah pon ampa nak kata apa pon ampa punya pasal aku tak ganggu ampa pon. Keesokan arinya dan keesokan hari lagi aku masih bertudung. Perhh memang satu perubahan yang menakjubkan la bagi aku. So kawan aku si su dan si idah nie la yang banyak bagi aku tunjuk ajar. Depa tolong aku betulkan segalanya. Sebelum nie aku tak pernah solat aku solat. Semua sebab depa banyak bagi aku tunjuk ajar. Memang aku sangat – sangat bertuah ada kawan macam depa nie. Tak pernah jemu tunjuk ajar kat aku.

Nak kata mak aku tak pernah ajar aku sembahyang segala memang mak aku memang duk hingar tapi aku wat dekkk ja. Tapi tah la mungkin allah dah hantar mereka sebagai utusan untuk membimbing aku. Memang sekarang aku dah berubah jadi lemah lembut, cakap pown dah slow. Aku pun tak percaya ngan apa yang berlaku sekarang sungguh aku sangat – sangat teruja ngan apa yang terjadi kat aku.

Dah 2 bulan aku kat sini. Aku memang sangat - sangat berubah. Tapi selama nie aku memang tak pernah balik rumah. Tah la, mybe sebab assignment banyak dengan homework lagi. Tapikan sepanjang aku duk kat sini aku tak pernah lagi jejak kaki kat library. Hahaha teruk kan aku. Orang lain tiap – tiap hari jenguk library tue. So setelah sekian lama aku duk sini tapi tak pernah pi sis u nie pon ajak la aku pi sana. Nak cari buku agama katanya nak wat asigment CTU 101. Aku pon kena wat asigment tue jugak so aku pon dengan kemalasan ikutla dia ker library tue.

Dalam aku duk belek buku banyak – banyak atas meja kat library tue aku terpandang sowang mamat nie. ‘fuhhh hensem gak mamat nie. hahha’ gelak aku dalam ati. Tapi kusyuk gila mamat tue. Pastu aku sambung ja kerja aku. Si su tue lagi la tekun gila memang aku respect la dia tue rajin study. Habis ja usha - usha , copy2 apa yang patut si su tue pon ajak aku balik. So jam memang dah menunjukkan pukul 6.30 petang.

Perut aku pon dah berbunyi nie. So aku balik tue ajak si su singgah dining beli makanan. Kang perut aku masuk angin la plak. Sapa mau tanggung?? Hahaha aku memang jaga sikit bab makan nie. Tak mau ada penyakit. So bila tiba waktu makan memang aku akan makan.

Keesokan lepas kelas aku pi library sowang2. Errr hahhahah aku teringin nak tengok mamat kelmarin tue saja ja nak usha2 kan. Hahhaah apa salahnya tengok ciptaan tuhan. Memang ternyata dia ada kat situ. Tak sangka aku. Aku pon berpura – pura ambik buku. Buat2 baca. Hahah mata duk renung mamat tue. Apada, tapikan nie la kali pertama aku asa macam nie sebelum nie banyak ja kawan2 kat sekolah aku yang hensem2 tapi aku buat dekk ja. Hahaha

Pastu hari – hari seterusnya pown aku pi library sampai roommate aku n si su tue pon pelik. Hahaha aku wat tak kisah ja hahha. Pastu satu hari hari tue si idah nie nak ikot aku gi library, aku cakap jom ja la. Aku tak kisah sangat kalau dia nak ikut. Kawan baik aku kowt apa salah nya kan. So seperti biasa dimeja yang sama kerusi yang sama aku duduk kat situ. Si idah nie kusyuk arr duk baca buku dia. Pastu tetiba aku nie terkantoi plak ngan si idah nie. Duk termenung usha baik ja kat laki tue. Pastu……..

____________________________________________________________________

hehhe.. cukup kowt sampai situ dulu.. nak tau selanjutnya tunggu next entry.. kalau nora buh semua kang korang tak larat nak baca plak kan.. tq sudi membaca cerita nora..!!

____________________________________________________________________

8 comments:

CikTomyam said...

wahhh nora dah berkecimpung dalam arena kecerpenan kah?huhu~

nora amila ghazali said...

cik tomyam: hihihi bila idea mai buat je la.. untuk bacaan semua gak.. hihiihi

tomatokering :) said...

nakkk lagiiiiiii ^^

nora amila ghazali said...

tomato: esok na.. cheq lepas test..

shahjiehan said...

jiwang~

jom baca dan komen Ferrari 360 Jadi Limousin hahahahah

nora amila ghazali said...

sj: tak der pak we so jiwang sowang2 la.. hihi

FarAh AmiRa said...

wah...kak nora....caya la..nak sambungannya

nora amila ghazali said...

kmiko: nnti akan sambunganya biar kak nora free2 dulu na..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Teman Bloggers..

jom check page rank blog kita!!

Check Page Rank of your Web site pages instantly:

This page rank checking tool is powered by Page Rank Checker service